Artículo

Managing humorously: a step towards a leadership excellence

Franco Lotito Catino

Abstract


In every research conducted on the use of humor in the management of a company, authors emphasize the importance of this factor in the good results obtained. This article aims to highlight the importance of humor in the organizations resulting in a pleasant working atmosphere. The author’s observation and experiences are also included. Conclusions show that humor not only results in higher e ciency but also in happier and healthier workers by lowering stress levels.

Keywords


working atmosphere; management; humor; stress; health

Full Text:

PDF (Español)

References


Ash, M. K. (1988). Cómo organizar a la gente. México: Editorial Diana.

Berk, R. A. (2001). The active ingredients in humor: Psychophysiological benefits and risks for older adults. Educational Gerontology, 27(3-4), 323-339.

Caprara, A. (2013). Ogro Sapiens. Una fábula para niños grandes. Barcelona: Erasmus Ediciones.

Critchley, S. (2010). Sobre el humor. Torrelavega (Cantabria): Quálea Editorial.

Freud, S. (1994). El chiste y su relación con lo inconsciente. España: Alianza Editorial.

Fry, W. F. (1994). The biology of humor. Humor: International Journal of Humor Research.

García, D. (2005). Los efectos terapéuticos del Humor y de la Risa. Málaga, España: Editorial Sirio.

Goleman, D. (2002). La Inteligencia emocional en la empresa. Buenos Aires: Javier Vergara Editor.

Goleman, D. (2006). La inteligencia social. México: Editorial Planeta.

Goleman, D. (2011). La inteligencia emocional. Barcelona: Editorial Kairós.

Goleman, D., Kaufman, P. y Kay, M. (2009). El espíritu creativo. Barcelona: Ediciones B, S.A.

Goleman, D., Boyatzis, R. y McKee, A. (2003). Primal Leadership: Realizing the Power of Emotional Intelligence. Santiago, Trend Management Book Summary, Nº4: 91-113.

Jáuregui, E. y Fernández, J. (2008). Alta diversión. Los beneficios del humor en el trabajo. Barcelona: Alienta Editorial.

Katzenbach, J. R. (2004). El orgullo, un activo estratégico. Gestión, 9(5), 138-143.

Kushner, M. (2008). Cómo hacer negocios con humor. Barcelona: Ediciones Granica S.A.

Lotito, F. (2010). Estrés: el azote del siglo XXI. Un trastorno transversal que afecta a niños, adolescentes y adultos. Santiago: Auriga S.A.

Lotito, F. y Sanhueza, H. (2006). El directivo integral y la formación como factor estratégico. Trend Management, Volumen 8, Mayo, 70-75.

Lotito, F. y Sanhueza, H. (2014). El Directivo Integral: una propuesta ética de liderazgo, formación y gestión. Manuscrito en imprenta.

Moody, R. (1979). Risa después de la risa. El poder curativo del humor. Madrid: Ediciones-Distribuciones S.A.

Orloff, J. (2006). Energía positiva. México: Alamah.

Sala, F. (2004). Reírse de camino al banco. Harvard Deusto business review, (120), 4-5.

Seligman, M. (2003). La auténtica felicidad. Barcelona: Ediciones B.

Simpson, L. (2000). Trabajar con corazón. Barcelona: Editorial Integral.

Swift, Jonathan. (2010). Una modesta proposición y otros escritos patrióticos irlandeses. Argentina: El Cuenco de Plata.

Torres, H. (2006). Características personales del sentido del humor en áreas laborales. Telos, 8(1), 122-128.

Weinstein, M. y Barber, L. (2007). Trabaje menos y gane más. (Pasándolo bien): 50 Formas de conseguirlo. Barcelona: Amat Editorial.

Weis, B. (2007). Eliminar el estrés. Barcelona: Javier Vergara Editor.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Catalogs and Indexes:

       IndexCopernicus

Plagiarism analysis by: